Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Határtalanul! pályázat hetedikeseknek

Határtalanul! pályázat

Határtalanul pályázat 7.-eseknek

Intézményünk sikeresen pályázott a HATÁRTALANUL! program Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek HAT-16-01 pályázati kiíráson.

Ennek köszönhetően 1.320.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyert abból a célból, hogy az intézmény 7. osztályos tanulói (44 fő) 2017. június 2-4. között egy három napos tanulmányi kiránduláson vehessenek részt Erdélyben.

Program:

1. nap:

De. Első állomásunk Nagykároly, ahol belvárosi sétára indulunk: Károlyi kastély, római katolikus templom, református templom, melynek kertjében áll a város híres szülöttének Károli Gáspárnak a szobra. Itt kiselőadással emlékezünk meg a Biblia első teljes magyar fordítójának munkásságáról. A városházához vezet az utunk. Az egykori vármegye házban jegyzősködött Kölcsey Ferenc. A Himnusz közös eléneklésével emlékezünk nagy költőnkre. Megtekintjük az Aranyszarvas fogadót, ennek ablakából pillantotta meg Petőfi Szendrey Júliát. Továbbutazunk Érmindszentre, (Ady Endre falva) ahol Ady szülőházát keressük fel.

Folytatjuk utunkat Ady Endre nyomában. Zilahon a Wesselényi kollégiumot keressük fel, ahol 4 évig végezte tanulmányait. Emléktáblájánál verseket szavalunk. A főtéren felkeressük a nagy reformkori politikus, az árvízi hajós báró Wesselényi Miklós szobrát, ahol a reformkori országgyűlésekről hallgatunk meg kiselőadást.

Du. Torockóra indulunk, mely sokak szerint a legszebb székelyföldi falu. A falu néprajzi, építészeti emlékeivel ismerkedünk. Megtekintjük az unitárius templomot. Vacsora után felidézzük az elmúlt nap legérdekesebb eseményeit, ismét átéljük utunk során meglátogatott nevezetességek különleges hangulatát, valamint egyedülálló szépségeit. Moderált beszélgetést folytatunk tapasztalatainkról, az erdélyi magyarság jelenkori helyzetéről és jövőbeli kilátásairól így elmélyítve a közös jövőnkért érzett felelősséget.

2. nap:

De. Reggeli után találkozunk partneriskolánk tanulóival, az iskola udvarán közösen elültetjük a barátság fáját. Együtt elemezzük a romániai magyar kisebbség helyzetét. A helyi diákokkal folytatott beszélgetések az egy nemzethez való tartozás érzésének kialakítását is szolgálják. Ezt követően felkeressük a Néprajzi Múzeumot, később megcsodáljuk a jellegzetes házakat

Ezt követően a Tordai-hasadékot keressük fel egy rövid túra keretében. A hasadékhoz számos Szent László legenda kapcsolódik, a király lova patkójának a helye még ma is látszik az egyik kősziklán, a Patkóskövön.Egy kiselőadás keretében felelevenítjük a hasadék keletkezésének legendáját. Majd a Tordai sóbányával ismerkedünk. Az évszázadok óta működő sóbánya Erdély egyik legérdekesebb természeti látnivalója. A sóbányában tanári előadást hallgatunk meg Erdély sókészleteinek természetföldrajzi keletkezéséről.További tanári előadás ismerteti a só asztmás betegségekre gyakorolt jótékony hatását.

Du. Kolozsvárra látogatunk. 1848. május 29-én itt mondták ki az uniót Magyarország és Erdély között. A belvárosban rövid sétát teszünk. A főtéren rajzversenyt rendezünk, melynek témája Mátyás király lovasszobra. A legszebb rajzokból tablót készítünk, melyeket az iskolában mindenki megtekinthet. Kolozsvár Mátyás király és Bocskai István szülővárosa. Megtekintjük Mátyás király szülőházát és szobrát. Rendhagyó esti történelem órát tartunk a téren, felelevenítjük a tanultakat. Látogatást teszünk a Házsongárdi temetőben, ahol '48-49-es katonasírok előtt tisztelgünk Szálláshelyünkre megyünk vissza Torockóra.

3. nap

Nagyenyedre indulunk. Út közben 2 kiselőadás keretében felelevenítjük Jókai Mór: A nagyenyedi két fűzfa c. regényét és Bethlen Gábor történelemformáló szerepét. Belvárosi sétára indulunk: vár és a híres Bethlen kollégium megtekintése, mely az egyetemes magyarság egyik leghíresebb és legrégebbi oktatási intézménye. Gyulafehérváron folytatjuk utunkat, itt választották erdélyi fejedelemmé II. Rákóczi Ferencet. Séta a vár falai között, ahol Erdély leghosszabb 1848-49-es ostroma zajlott. Felkeressük az Érseki Székesegyházat, az erdélyi fejedelmek temetkezési helyét, ahol ma is látható Hunyadi János és László síremléke, itt koszorúkat helyezünk el.

Következő megállónk Vajdahunyadon lesz. Vajdahunyad várát, Erdély talán legimpozánsabb várkastélyát tekintjük meg, melyet Mikszáth Kálmán a várak királyának nevezett. Kiselőadások keretében bemutatjuk a művészeti korstílusokat.

Dévára utazunk."Magos Déva vára" és a reneszánsz Magna Kúria megtekintése. 1849. augusztus 18-án itt tette le a fegyvert Bem apó és Guyon magyar forradalmi seregének a maradványa az osztrák haderő előtt. A vár számos birtokosa közül legjelentősebbek között királyok és fejedelmek is voltak. Szapolyai János, Bocskai István, Bethlen Gábor és Hunyadi János.

Majd közösen emlékezünk meg a Nemzeti Összetartozás Napjáról a dévai helyi közösséggel. Kirándulásunk utolsó állomása Arad. Városnézés, a 13 aradi vértanú emlékművének megtekintése. Rendhagyó történelemóra és koszorúzás, majd Himnusz eléneklése következik. Erdélyi utazásunk végén élményekkel gazdagodva valamint magyarságtudatunk megerősödésével a késő esti órákban érünk haza.